צור קשר|שאלות ותשובות|הורים וילדים|מידע וספריית מאמרים|
|מי אני|ראשי

מידע וספריית מאמרים » איך להתמודד עם טיפולי פריון

 

טיפולי פוריות מעמידים בפני האישה שורה של התמודדויות פיזיות ונפשיות. להלן  מספר עצות כיצד לסייע לך בתקופה זו.

במידת האפשר נסי לשמר גם מרכיבים של שגרה בחייך, שאינם קשורים לטיפולי הפריון. נשים רבות מדווחות כי הטיפולים נעשים מרכיב מרכזי ומשתלטים על חייהן (הבדיקות החוזרות , הטיפולים, יחסי המין במועד מוגדר , הציפייה לתוצאות בדיקת ההריון וכו'). יש המדווחות כי המירוץ המתיש להיות לאם גורם להן לרכז את כל משאביהן הנפשיים והפיזיים בתחום ולוותר על תחומים אחרים. הקפידי להשקיע גם בתחומים האחרים בחייך, למשל בחיי הזוגיות שלך, בתחביבייך, בפגישות עם חברות וכו'.השתדלי לא לדחות תוכניות (דוגמת חופשה או פרוייקט בעבודה) בעקבות הטיפולים. המשך פעילות בתחומים אחרים יסייע לך לחוות את עצמך כאדם שלם (כאשה, כאדם עובד וכו') ולא רק כאשה שעוברת טיפולי פריון. זכרי שאין לדעת כמה זמן תימשך עבורך תקופת הטיפולים ולא נכון עבורך להקפיא חלקים אחרים בחייך.

במידת האפשר, נסי ליצור פרקי זמן ללא טיפולים. טיפולי הפריון הן התמודדות לא קלה, הן מבחינה נפשית והן מבחינה פיזית. נסי לתת לגופך מידי פעם פרקי זמן להתאוששות מהטיפולים. תקופות ללא טיפולים עשויות לתת לך זמן למנוחה פיזית ונפשית, ואף לספק לך אפשרות לבדוק את תחושותייך והתנהלותך בנושא ממרחק.

בטיפולי הפריון יש חשיבות רבה לקשר עם הרופא המטפל. נשים חשות כי הן מפקידות בידיו את האחריות לאחת המשימות החשובות בחייהן , אם לא החשובה שבהן (הנסיון להפוך לאם) ופותחות בפניו צוהר לחלקים אינטימיים בעולמן. בעת בחירת רופא נשים, נסי לבדוק לצד מקצועיותו , גם את היכולת שלך לחוש איתו נינוחה ולשאול אותו שאלות ולקבל מענה מכבד וסבלני.

ישנן נשים שהידע שרכשו בנושא מסייע להן. ידע מקנה את היכולת להפעיל שיקול דעת ולהיות שותפה פעילה בתהליך קבלת ההחלטות על דרכי הטיפול בך. כיום קל יותר ללקט ידע, דרך האינטרנט למשל. עם זאת, זכרי כי הרשת מוצפת במידע בנושא , שחלקו אינו איכותי דיו. בנוסף, חשיפת יתר למידע על תופעות הלוואי והסיכונים לטיפולים השונים, עלולה להיות גם בעלת השפעות משתקות. לכן, נסי לשמור על מינון סביר.

אם טיפולים מסוג מסויים אינם מביאים לתוצאות הרצויות מבחינתך, לעתים יש ערך לשינוי או הוספת ערוצי טיפול אחרים, גם מעבר לבחינה הרפואית. לעתים, עצם התחושה של שינוי, עשויה לעורר בך תקווה חדשה (בבחינת 'משנה מקום , משנה מזל') ולספק דלק חשוב בדרכך להפוך לאם.

העזרי ברשת תמיכה קיימת או צרי לך רשת תמיכה של חברים / בני משפחה שאותם תוכלי לשתף בהתמודדות עם הטיפולים. ניתן ליצור קשרים עם נשים אחרות, שאת פוגשת בתור לבדיקות השונות, או דרך פורומים רלוונטיים לטיפולי פריון, שחולקות איתך את החוויות והתחושות הייחודיות סביב הטיפולים. נשים רבות מדווחות כי תחושת השותפות והתמיכה הן מרכיב מעצים ובעל ערך בהתמודדות עם טיפולי הפריון.

חלק מהנשים חשות צורך להסתיר מהסביבה את טיפולי הפריון (לעתים עקב תחושת בושה, חששות מתגובות והשפעות במקום העבודה, חשש מהתערבות של בני משפחה בנושא הטיפולים ועוד). נסי לבדוק עם עצמך מדוע את חשה צורך להסתיר חלק זה בחייך והאם הדבר כדאי עבורך. זכרי כי הצורך להסתיר דורש ממך משאבים נפשיים רבים ומעמיס על כתפייך משא נוסף מעבר למשא הכבד של הקושי להרות וטיפולי הפריון. לעתים, שיתוף מבוקר בסביבתך הקרובה (במשפחה המורחבת או במקום העבודה למשל) עשוי לתת לך ליווי ותמיכה רגשית רבי ערך.

טיפולי הפריון הם גורם שעלול לייצר לחץ בחייך. לעתים נשים מספרות כי טכניקות להפגת הלחץ, דוגמת יוגה, לימוד טכניקות להרפייה וכו', מסייעות להן.

זכרי כי ישנן נשים המתארות כי ההתמודדות עם הקשיים בתקופת הטיפולים הייתה עבורן גם חווייה מעצימה (בבחינת 'אתמודד ואצליח') ואף נתפשה אצלן כהכנה לקשיים הכרוכים בהורות. איש מאיתנו אינו בוחר בקשיים, אך נוכחותם בחיינו היא גם בעלת פוטינציאל לצמיחה , למידה והתפתחות נפשית.

מירי שור זאוברמן, פסיכולוגית קלינית מומחית